Gluten, ägg & mjölkfritt

Senast uppdaterad: 2014-02-04

Hej,
har lite frågor om dessa allergier. Jag själv är gluten & laktosintolerant och min son som jag ammar har fått äggallergi & troligtvis mjölkproteinsallergi.
Läkaren som vi vart hos säger att ägg ej går över via bröstmjölken, men jag tycker prickarna återkommer när jag ätit ägg, vet du hur det ligger till med detta?
Vet du om havreprodukter är glutenfria? Äter nu alpros sojaprodukter, men sägs att det är bäst att undvika soja då risken finns att allergibarn även blir allergiska mot soja… vet du något om detta? och om det då finns andra produkter som ersätter mjölk & grädde?

Sen vore jag tacksam för tips på fika, frukostar & maträtter, eller om det finns ngn bra sida att gå in på.

Många frågor blir det.
tack på förhand!
mvh Jennie

Svar

Hej Jennie!

Jag förstår att det blir en hel del att hålla reda på med flera olika allergier. Först och främst skulle jag råda dig att via din läkare försöka få en remiss till dietist, om ni inte redan fått det. Där kan ni få mer individuella råd och även följa upp hur det går. Så länge ska jag dock försöka besvara dina frågor.

När det gäller ägg och amning ser det lite olika ut. Många barn med äggallergi klarar av att mamman äter ägg, men inte alla. Om din son får symtom efter att du ätit ägg behöver även du undvika ägg i din kost.

Havreprodukter från t.ex. Oatly ligger under 100 ppm gluten, dvs låg glutenhalt. Då de ej är gjorda av ren havre får de dock inte märkas som glutenfria.

När det gäller soja så finns ett samband mellan mjölkallergi och sojaallergi hos små barn, det är alltså vanligare att barn med mjölkproteinallergi utvecklar sojaproteinallergi. Om din son ej har visat någon reaktion mot soja behöver du ej utesluta det ur din kost. Du behöver inte heller utesluta soja ur hans kost, men kan vara försiktig med stora mängder av sojabaserade produkter. Eftersom ni tillsammans har flera olika livsmedel som ni måste undvika är det viktigt att inte utesluta för mycket. Jag skulle därför råda dig att fortsätta med sojabaserade produkter i din kost. Det finns även rismjölk och risgrädde som du kan använda. Detta ska du dock inte ge till din son innan han fyllt 6 år (pga hög halt av tungmetaller). Det finns även andra ersättningar för mjölk som ex. quinoamjölk, mandelmjölk och hasselnötsmjölk. Istället för grädde finns även kokosgrädde. För dig är det viktigt att tänka på att du får i dig tillräckligt med kalcium. Som ammande behöver du få i dig 900 mg kalcium/dag. 1 dl av sojamjölk/rismjölk innehåller 120 mg kalcium. Det finns även kalcium i t.ex. sardiner, gröna grönsaker, mandel och apelsin. Har du svårt att täcka ditt kalciumbehov via kosten finns även receptfria kalciumtillskott att köpa på Apoteket.

Nu vet inte jag hur gammal din son är, men som frukost/mellanmål kan det passa med t.ex.  mjölkfri gröt+fruktpuré,smörgås med mjölkfritt margarin eller havregurt.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Åsa Nordlander

Leg. Dietist