Att ha celiaki

Bra att veta när du fått diagnosen celiaki (glutenintolerans)

Från början är det en omställning och mycket nytt att lära sig. Du ska:

  • lära dig om diagnosen celiaki (glutenintolerans)
  • lära dig vad som innehåller gluten och inte
  • komma ihåg att fråga om innehåll/läsa innehållsförteckningar
  • planera måltider i förväg (speciellt mellanmål och måltider på resor)
  • informera vänner och släktingar
  • kanske lära dig baka glutenfritt
  • vissa behöver äta laktosfritt den första tiden (En inflammerad tarm kan tappa förmågan att bryta ner mjölksocker och behöver läka innan laktos läggs till i kosten igen)

Du behöver inte göra allting ensam. Svenska Celiakiförbundet och SCUF samlar medlemmar från hela Sverige så att vi tillsammans kan hjälpa och stötta varandra.

Glutenfri märkning

Den internationella gränsen för vad som får kallas glutenfritt är satt vid 20 milligram gluten per kilo (20 ppm). Symbolen med det överkorsade axet får användas som märkning på produkter som klarar gränsen för glutenfritt. Produkterna får innehålla vetestärkelse och havre och märkningen kontrolleras av Svenska Celiakiförbundet. Läs mer om märkningen.

Märkningen “Mycket låg glutenhalt” tillåter max 100 ppm gluten. De flesta producenter ser till att deras produkter kan märkas med “Glutenfritt” så att personer med celiaki kan känna sig helt säkra när de köper produkterna.

Glutenmängd inom gränsvärdet

Dagens forskning visar att tarmen hos någon med celiaki inte tar någon skada av upp till 50 mg gluten om dagen. Det motsvarar att äta mer än 2,5 kilo av en produkt som innehåller 20 ppm gluten varje dag. De flesta glutenfria produkter som märkts med symbolen det överkorsade axet innehåller mindre gluten än vad som går att uppmäta med dagens testmetoder. Gränsen för vad som går att mäta är fem milligram gluten per kilo (5 ppm).

Bara i en tesked vetemjöl är det 105 milligram gluten.  Därför är det viktigt att inte fuska med kosten och undvika kontaminering (smulor från livsmedel med gluten som av misstag hamnat i det glutenfria).

Äta ute och hos bekanta

Den glutenfria trenden gör att fler känner till gluten än innan; det betyder inte att de förstår sjukdomen celiaki – att en person med celiaki behöver äta helt glutenfritt och icke kontaminerad kost för att må bra; oavsett om symtomen syns eller inte. Livet med celiaki innebär ofta att förklara diagnosen och bemöta andras okunskap.

Ibland känner du dig nog jobbig och krånglig; både på caféer, restauranger och hos bekanta. Men tänk på att du enligt lag har rätt att veta innehållet när du beställer (Läs mer) och din “besvärlighet” gör det enklare för nästa person.Om du är bortbjuden kan det vara bra att ge tips och berätta om glutenfria alternativ. Många tycker det är kul att lära sig men behöver lite hjälp att tänka nytt. Genom att ställa frågor och informera andra bidrar du till ett tillgängligare samhälle!

Restauranger och caféer med glutenfritt

Vi kan hjälpa varandra att hitta till restauranger och caféer med bra utbud genom att samla våra tips, titta in på medlemmarnas tips och dela med dig av dina egna!

Glutenfria tips

Glutenfria varor

I butik

Oftast finns ett glutenfritt alternativ som kan ersätta de som innehåller gluten. Till exempel Maizena istället för vetemjöl i såsredning och boveteflingor istället för Bran Flakes. Det finns också glutenfri pasta, bröd, mjöl och mycket mer i butikerna. Utbudet av glutenfria varor och produkter har ökat snabbt de senaste åren och intresset för glutenfritt har ökat hos personer som inte är diagnostiserade med celiaki.

Fiber

En person med celiaki kan behöva tänka på att tillföra kostfiber som betfiber, psylliumskal, bovetekross eller nötter i bakning och matlagning. Quinoa, hirs, bovete, fullkornsris och ren havre är glutenfritt och innehåller mycket fibrer.

Havre

Havre är glutenfritt och kan konsumeras av personer med celiaki. Havre kan däremot vara kontaminerad av andra sädeslag på grund av att odling och skörd görs i anknytning till odling av vete, råg eller korn. I handeln får havreprodukter innehålla upp till fem procent annat spannmål. För att vara säker på att du äter glutenfritt havre finns speciellt producerad “ren havre” som inte får vara kontaminerad.  Läs dietistens svar på frågor om havre.

Innehållsförteckning

Läs alltid innehållsförteckningen på produkter du köper; det kan finnas tillsatt gluten i produkter en inte tänker på. Det är bra att ha ett ingredienslexikon för att veta vilka ingredienser som innehåller gluten och inte.

Merkostnadsersättning

En glutenfri kost kan innebära ökade utgifter för livsmedel, eftersom de glutenfria alternativen oftast kostar mer – det kallas för merkostnad. Eftersom kosten är medicinen för personer med celiaki tycker vi att alla som har celiaki ska ha rätt till merkostnadsersättning. I dagsläget kan barn upp till 16 år få glutenfria basprodukter på apotek. De flesta över 16 år får ingen ersättning alls, med undantag för vissa landsting. Läs mer på Svenska Celiakiföreningens hemsida.

Lär dig mer

Läs broschyren “Glutenfri – goda tips och råd för dig som lever med celiaki”.

Du kan beställa böcker ifrån Svenska Celiakiförbundet och som medlem får du rabatt.

  • I Celiakiförbundets intervjubok ”Jag har celiaki” berättar tio barn och tonåringar om hur det är att leva med celiaki. Boken innehåller även fakta om celiaki, barnläkarens svar på vanliga frågor och tips för en glutenfri vardag.
  • I “Ingredienslexikon” kan du snabbt och enkelt slå upp ingredienser, tillsatser och beteckningar relaterade till mat och livsmedel. Till varje uppslagsord ges en förklaring, en eventuell funktion och du får reda på om ingrediensen innehåller gluten, laktos, mjölk- eller sojaprotein.