Frågor och svar

Just nu går det inte att skicka in nya frågor men förhoppningsvis hittar du det du letar efter bland de som redan ställts till dietisterna Åsa och Ylva.

Sök bland frågorna
Dietist Ylva Törner
Ylva Törner, legitimerad dietist.

Vanliga frågor och svar

Är glukos- och maltodextrin glutenfritt?

Glukossirap och maltodextrin framställs genom nedbrytning av stärkelse. Råvaran kan bestå av till exempel potatis, majs eller vete; vilken inte behöver anges i innehållsförteckningen. Även om den kommer från vete är det så små mängder gluten att det är säkert för personer med celiaki att äta. Den europeiska stärkelseindustrin har infört en praxis att slutprodukten får innehålla max 20 ppm gluten, vilket motsvarar nivån för glutenfritt.

Med vänlig hälsning

Dietist Åsa

Är soja glutenfritt?

Gluten försvinner i tillredningsprocessen av soja. Som glutenintolerant kan du alltså äta vanlig soja, även fast det står vetemjöl på innehållsförteckningen. För den som är veteallergiker är det dock inte säkert att den vanliga sojan tolereras och det finns därför soja som är helt fri från vete. De finns även vissa med celiaki som reagerar på sojasås, vanligtvis de som behöver äta naturligt glutenfritt.

Med vänlig hälsning

Dietist Åsa

Kan jag dricka havremjölk?

Då vanliga havregryn analyserats av Livsmedelsverket har gluteninnehållet varit mycket varierande, och ett flertal sorter har legat för högt i gluteninnehåll. Därför rekommenderas glutenintoleranta att välja rena havregryn.

Den enda havredrycken som är gjord på ren havre är i dagsläget den från Gogreen. Oatly har låtit analysera sin havremjölk, och analyserna har visat att den ligger under 100 ppm gluten per kilo. Det betyder att de kan ha märkningen “Mycket låg glutenhalt”.

För att vara på den säkra sidan, och särskilt om man dricker större mängder dagligen är det bäst att välja den glutenfria.Kommer du bara upp i ett par deciliter om dagen så är det dock ingen fara.

Med vänlig hälsning,

Dietist Ylva

Kan jag äta “spår av gluten”?

Det här med spår av kan vara ett svårt dilemma. Det kan finnas spår av gluten i någonting som i sig är glutenfritt men har hanterats på samma ställe som gluteninnehållande produkter. Detta gäller dock i så fall nästan all mat som serveras på café eller restaurant. De flesta som har celiaki klarar av att få i sig en liten liten mängd gluten. Om du fikar eller äter ute någon gång då då och därmed riskerar att få i dig spår av gluten borde detta inte orsaka några skador så länge du i övrigt håller dig till en glutenfri kost. Givetvis är det önskvärt att den glutenfria maten/fikat hanteras så avskiljt från gluteninnehållande produkter som möjligt. Fråga gärna på restaurangen hur de hanterar sina speciallivsmedel.

Min åsikt är att man ska va noga med att inte äta livsmedel som inte innehåller gluten, men får samtidigt inte bli alltför nitisk och undvika saker i onödan.

Med vänlig hälsning

Dietist Åsa