Om glutenfritt

glutenfria livsmedel
Mandelmjöl, havre, glutenfritt mjöl, glutenfri pasta och glutenfritt knäckebröd.

Överstrukna axetGlutenfri märkning

Den internationella gränsen för vad som får kallas glutenfritt är satt vid 20 milligram gluten per kilo (20 ppm). Symbolen med det överkorsade axet får användas som märkning på produkter som klarar gränsen för glutenfritt, vilket kontrolleras av Svenska Celiakiförbundet. Produkterna får innehålla vetestärkelse och havre. Läs mer om märkningen.

Märkningen “Mycket låg glutenhalt” tillåter max 100 ppm gluten. De flesta ser till att deras produkter kan märkas med “Glutenfritt” så att personer med celiaki kan känna sig helt säkra när de köper produkterna.

Glutenmängd inom gränsvärdet

Forskning visar att tarmen hos någon med celiaki inte tar någon skada av upp till 50 milligram gluten om dagen. I en tesked vetemjöl är det 105 milligram gluten.  Därför är det viktigt att inte fuska med kosten och undvika kontaminering (smulor från livsmedel med gluten som av misstag hamnat i det glutenfria).

För att komma upp i en skadlig mängd gluten genom att äta produkter som innehåller 20 ppm gluten skulle du behöva äta mer än 2,5 kilo av produkten varje dag. De flesta glutenfria produkter som märkts med symbolen det överkorsade axet innehåller mycket mindre än 20 ppm gluten. Oftast mindre än vad som går att uppmäta med dagens testmetoder. Gränsen för vad som går att mäta är fem milligram gluten per kilo (5 ppm).

Glutenfria varor

Innehållsförteckning

Läs alltid innehållsförteckningen på produkter du köper; det kan finnas tillsatt gluten i produkter en inte tänker på. Vanliga allergener är fetmarkerade men det är också bra att beställa ett ingredienslexikon där du kolla upp ingredienser.

I butik

Oftast finns ett glutenfritt alternativ som kan ersätta de som innehåller gluten. Till exempel Maizena istället för vetemjöl i såsredning och boveteflingor istället för Bran Flakes. Det finns också glutenfri pasta, bröd, mjöl och mycket mer i butikerna. Utbudet av glutenfria varor och produkter har ökat snabbt de senaste åren och intresset för glutenfritt har ökat hos personer som inte är diagnostiserade med celiaki.

Fiber

En person med celiaki kan behöva tänka på att tillföra kostfiber som betfiber, psylliumskal, bovetekross eller nötter i bakning och matlagning. Quinoa, hirs, bovete, fullkornsris och ren havre är glutenfritt och innehåller mycket fibrer.

Havre

Havre är glutenfritt och kan konsumeras av personer med celiaki. Havre kan däremot vara kontaminerad av andra sädeslag på grund av att odling och skörd görs i anknytning till odling av vete, råg eller korn. I handeln får havreprodukter innehålla upp till fem procent annat spannmål. För att vara säker på att du äter glutenfritt havre finns speciellt producerad “ren havre” som inte får vara kontaminerad.  Läs dietistens svar på frågor om havre.

Merkostnadsersättning

En glutenfri kost kan innebära ökade utgifter, eftersom glutenfria alternativ ofta kostar mer. Maten är medicinen för personer med celiaki och barn upp till 16 år kan få glutenfria basprodukter på apotek. I vissa landsting ges ett ekonomiskt stöd till personer över 16 år men oftast inte. Läs mer på Svenska Celiakiföreningens hemsida.

Är det här glutenfritt?

Hitta mer information om gluten och celiaki genom att läsa frågor besvarade av dietister.

Frågor och svar