“Om det inte ligger framme så vore det skönt med tydlig information att glutenfria alternativ FINNS, eftersom det kan vara jobbigt att vara “den som är den” och måste fråga och har särskilda krav, särskilt om det finns köer.”
Känner du dig begränsad av din celiaki när du reser?
SCUF:s medlemsundersökning 2015 undersökte tillgänglighet för personer med celiaki ombord på resor med tåg, flyg och båt.
Nästan alla svarande känner sig på något sätt begränsade av sin celiaki när de reser. Otydlig information, osäker personal och brist på märkning gör att det blir ett risktagande för den som har celiaki att äta. Det krävs alltid ett stort egenansvar och det gäller att planera i förväg, ställa frågor, stå på sig och återkommande förklara vad celiaki/glutenintolerans är. Det är tidskrävande att ställa frågor, leta efter och läsa innehållsförteckningar eller krångla med förbeställningar.
Förbättringsförslag
- ökad kunskap om celiaki, innehåll och hantering av glutenfri mat hos personalen
- tydlig skyltning så att en inte behöver fråga varje gång
- möjlighet att specificera flera allergier och intoleranser i förbeställning
- tydlig märkning av förbeställd mat, gärna med namn på beställaren
- möjlighet att värma medhavd mat
- tydligare information utifall glutenfria alternativ finns, så att de inte missas
- villighet hos resebolag att lösa problem och en back-up plan för vad personalen ska göra när en förbeställning har missats
- större förståelse att personer med celiaki vill behandlas som alla andra
- personal som inte gissar eller nonchalerar utan frågar när de inte vet
- alternativ som inte tar slut och som finns i det ordinarie utbudet
Citatet är hämtat från de svarandes kommentarer i medlemsundersökningen