• Medlemskap
    • Bli medlem
    • Förnya medlemskap
    • Stödmedlemskap
    • Personuppgiftshantering
  • Celiaki och glutenfritt
    • Glutenintolerans
    • Glutenfria Matkartan
    • Glutenfri kost
    • Informationsmaterial
    • Frågor och svar
    • SCUF-reportrar
  • Social verksamhet
    • Aktiviteter
    • Läger
    • Medlemsföreningar
  • Påverkansarbete
    • Drömbutiken
    • Tillgängligskola
    • SCUF-undersökningen
    • SCUF-gaffeln
    • Starta en insamling
    • Gör en anmälan
  • Bli engagerad
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakt
  • Beställ
    • Celiakiarmband
    • Profilmaterial
    • Ladda ner material
Meny
  • Medlemskap
    • Bli medlem
    • Förnya medlemskap
    • Stödmedlemskap
    • Personuppgiftshantering
  • Celiaki och glutenfritt
    • Glutenintolerans
    • Glutenfria Matkartan
    • Glutenfri kost
    • Informationsmaterial
    • Frågor och svar
    • SCUF-reportrar
  • Social verksamhet
    • Aktiviteter
    • Läger
    • Medlemsföreningar
  • Påverkansarbete
    • Drömbutiken
    • Tillgängligskola
    • SCUF-undersökningen
    • SCUF-gaffeln
    • Starta en insamling
    • Gör en anmälan
  • Bli engagerad
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakt
  • Beställ
    • Celiakiarmband
    • Profilmaterial
    • Ladda ner material
Facebook-f Instagram

Ökad tillgänglighet ombord behövs

  • Lisa Olsson
  • mars 30, 2016

“Om det inte ligger framme så vore det skönt med tydlig information att glutenfria alternativ FINNS, eftersom det kan vara jobbigt att vara “den som är den” och måste fråga och har särskilda krav, särskilt om det finns köer.”

Känner du dig begränsad av din celiaki när du reser?

diagram
SCUF:s medlemsundersökning 2015 undersökte tillgänglighet för personer med celiaki ombord på resor med tåg, flyg och båt.
Nästan alla svarande känner sig på något sätt begränsade av sin celiaki när de reser. Otydlig information, osäker personal och brist på märkning gör att det blir ett risktagande för den som har celiaki att äta. Det krävs alltid ett stort egenansvar och det gäller att planera i förväg, ställa frågor, stå på sig och återkommande förklara vad celiaki/glutenintolerans är. Det är tidskrävande att ställa frågor, leta efter och läsa innehållsförteckningar eller krångla med förbeställningar.

Förbättringsförslag

  • ökad kunskap om celiaki, innehåll och hantering av glutenfri mat hos personalen
  • tydlig skyltning så att en inte behöver fråga varje gång
  • möjlighet att specificera flera allergier och intoleranser i förbeställning
  • tydlig märkning av förbeställd mat, gärna med namn på beställaren
  • möjlighet att värma medhavd mat
  • tydligare information utifall glutenfria alternativ finns, så att de inte missas
  • villighet hos resebolag att lösa problem och en back-up plan för vad personalen ska göra när en förbeställning har missats
  • större förståelse att personer med celiaki vill behandlas som alla andra
  • personal som inte gissar eller nonchalerar utan frågar när de inte vet
  • alternativ som inte tar slut och som finns i det ordinarie utbudet

Citatet är hämtat från de svarandes kommentarer i medlemsundersökningen

 LÄS RAPPORTEN

Norr Mälarstrand 24

112 20 Stockholm

073 595 33 46

info@scuf.se

Facebook-f Instagram
Copyright Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF, 2022