Glutenfri bakning och matlagning

Pasta med och utan gluten
Glutenfri pasta (vänster) och pasta med gluten (höger)

Bjud på glutenfritt

  • Undvik att brödsmulor och annat med gluten hamnar i den glutenfria maten. Använd rena skärbrädor och knivar, lägg det glutenfria på separata serveringsfat och ställ fram eget smör och smörkniv.
  • Smaka maten, det är meningen att det ska smaka gott.
  • Ta inte illa upp av att någon vill läsa innehållsförteckningar och frågar om innehållet i maten.
  • Truga inte på “bara lite” gluten.
  • Fråga om maträtten du tänkt dig är glutenfri eller hur du kan anpassa den.
  • Berätta vad som är glutenfritt utan att hen behöver fråga.
  • Ordna glutenfria alternativ som är likvärdiga. "Att visa att man bryr sig genom att ha ordnat glutenfritt alternativ är superviktigt för den som har celiaki. Särskilt roligt är det ju när alla äter samma.”
  • Se möjligheter och våga testa.
  • Fråga efter favoritmat  och- märken istället för att köpa det första du ser.
  • Läs innehållsförteckningar noga.
Vetemjöl och glutenfri mjölmix
Vetemjöl (vänster) och glutenfri mjölmix (höger).

Välj rätt recept

Det svåraste i både glutenfri bakning och matlagning är degar. Det som ska jäsa eller har stor mängd mjöl blir oftast misslyckat om du byter ut vetemjöl mot glutenfri mjölmix rakt av. Använd dig istället av ett glutenfritt recept.

Är det en liten mängd mjöl går det ofta bra att följa ett vanligt recept  och byta ut till glutenfritt. Testa dig fram med olika glutenfria mjöler och mixer. Det är kul att lära sig och brukar bli bättre för varje gång.

Med och utan gluten

Du kan ofta använda glutenfria specialprodukter eller något motsvarande naturligt glutenfritt istället för det som brukar innehålla gluten. Listorna nedan är livsmedel som innehåller gluten och naturligt glutenfria motsvarigheter. Oftast finns det också specialprodukter som du kan använda.

  • Havre, använd ren havre som är garanterat glutenfri.
  • Redning, använd Maizena (majsredning) istället för vetemjöl.
  • Tårtbotten och rulltårta, använd potatismjöl istället för vetemjöl.
Innehåller gluten
  • Vetemjöl
  • Rågmjöl
  • Kornmjöl
  • Dinkelmjöl
Naturligt glutenfritt
  • Mandelmjöl
  • Majsmjöl
  • Potatismjöl
  • Rismjöl
  • Bovetemjöl
  • Teffmjöl
Innehåller vanligtvis gluten
  • Pasta
  • Couscous
  • Matvete
  • Bulgur
Naturligt glutenfritt
  • Ris
  • Potatis
  • Quinoa
  • Hirs
  • Bovete
  • Linser
  • Bönpasta
Innehåller vanligtvis gluten
  • Bullar
  • Kakor
  • Tårta
  • Paj
Naturligt glutenfritt
  • Biskvi
  • Macarons
  • Chokladboll (med ren havre)
  • Budapestrulle
  • Maränger
Innehåller vanligtvis gluten
  • Ströbröd
Naturligt glutenfritt
  • Kokosflarn (till formen)
  • Riven potatis (till köttbullarna)
  • Polenta

Glutenfria specialprodukter
Så handlar du glutenfritt och förstår produkternas innehållsförteckningar.

Glutenfria produkter

Dietist med kunskap om celiaki.
Läs dietistens svar på vanliga frågor om celiaki och glutenfri kost.

Frågor och svar