Drömbutiken logotyp

Barn och unga i SCUF vet vad som gör det kul, enkelt och säkert att handla glutenfritt. Här är våra tips till matbutikerna!
Utbud
  • Se till att det finns valmöjligheter med varor från olika tillverkare och som passar olika åldrar och behov.
  • Testa gärna ta in varor i tillfälliga sortiment.
  • Var snabb med att ta in nyheter eftersom många vill testa dem direkt.
  • Ta in färska varor från glutenfria bagerier. Även om det är i liten skala och på specifika dagar.
  • Baka glutenfritt i butikens bageri och informera om era kontamineringsrisker så att kunderna själva kan ta ställning. Gärna tårtor, semlor, styckfrallor och bullar.
  • Se till att det finns glutenfri färdigmat i kyl och frys, varmdisk och salladsbar. Kunderna ser gärna glutenfri pasta i salladsbaren, mer än soppa i kylen. Gärna naturligt glutenfria alternativ.
  • Satsa på ett bra naturligt glutenfritt utbud (grönsaker, kött, med mera). Glutenfritt är inte bara specialkost och för de flesta innehåller kundkorgen primärt naturligt glutenfria livsmedel.
Placering
  • Ha en glutenfri hylla/avdelning, eftersom utbudet skiljer sig åt mellan butiker är det bra för att få en överblick över vad som finns. Det minskar också risken för kontaminering eller för att ta fel.
  • Placera hyllan/avdelningen där den är enkel att hitta. Gärna synligt och centralt och i närheten av brödavdelningen. Det glutenfria bör inte vara nära mjölavdelningen eller barn- och djurmaten.
  • Placera torr- och frysvaror i anslutning till varandra. Och om det inte är möjligt bör det finnas tydlig information om att det finns varor någon annanstans.
  • Placera torr- och frysvaror i anslutning till varandra. Och om det inte är möjligt bör det finnas tydlig information om att det finns varor någon annanstans.
Hyllor
  • Avgränsa hyllor och frysfack med färg eller en tydlig gräns så att varorna inte förväxlas med det som står bredvid (laktosfritt, allergikost eller fryst bröd med gluten).
  • Ha stora hyllor där många produkter får plats.
  • Ordna varor efter produkttyp istället för varumärke. Det blir enligt kunderna mycket mer lättöverskådligt.
  • Håll ordning och fyll på varor i den glutenfria avdelningen. På butiker där det ofta är slut på varor och rörigt i den glutenfria hyllan blir det tråkigt att handla.
Skyltar och information
  • Ha tydliga skyltar och endast glutenfritt under skylten för glutenfritt.
  • Färgkoda glutenfritt med en egen färg på glutenfria hyllor och vid prisinformationen på hyllkanten för glutenfria produkter som är utspridda i butiken. Det gör det enklare att upptäcka glutenfria produkter.
  • Sätt ut skyltar i charken så att kunder slipper fråga och känna sig osäkra. Ha alltid innehållsinformation tillgänglig för den som vill läsa.
  • Märk tydlig ut vad som är glutenfritt bland godis och snacks.
  • Gör det enkelt att se om en glutenfri produkt är naturligt glutenfri. En del konsumenter utesluter helt vetebaserade ingredienser (som glutenfri vetestärkelse) och havre. Se till att det finns alternativ.
  • Ha en lista på glutenfria produkter som står någon annanstans i butiken upphängd i den glutenfria avdelningen.
  • Använd konsekvent samma färgkodning, skyltar och placering på alla butiker för att göra det enklare att handla.
Kostnad
  • Sänk om möjligt priset på glutenfria varor och minska prisskillnader som upplevs orättvisa.
  • Ha lågprisalternativ i det glutenfria sortimentet och valmöjligheter i olika prisklasser.
  • Ha extrapris på glutenfria varor med rabattkuponger och erbjudanden, exempelvis på varor som en kund ofta handlar.
  • Gör det billigare att handla mycket med erbjudanden som tre till priset för två och liknande som gör det billigare för hushåll där flera äter glutenfritt.
  • Ha studentrabatt, eftersom många studenter inte har råd att handla glutenfria specialprodukter. ”Att vara glutenintolerant och student är en omöjlig ekvation. Jag får välja bort bröd och pasta tyvärr.”
Inspiration
  • Ha glutenfria provsmakningar, med möjlighet att testa nya glutenfria produkter eller få glutenfritt bröd och kex i andra provsmakningar.
  • Ha receptförslag och inspiration vid den glutenfria sektionen. Gärna med kokböcker, flyers om glutenfri bakning och receptförslag på naturligt glutenfria maträtter.
  • Gör reklam för glutenfritt och synliggör nya produkter i butiken.
Kunskap och kundkontakt
  • Ge kunder möjlighet att önska produkter. Visa att ni välkomnar förbättringsförslag, gärna med en lista eller önskelåda vid den glutenfria avdelningen.
  • Ha en i personalen med ansvar för det glutenfria sortimentet. En person som kunderna känner att de kan prata med och som provsmakar produkterna och ser till att utbudet är bra.
  • Ha möjlighet att beställa hem varor, särskilt när det är en liten butik med begränsat hyllutrymme. Informera om att möjligheten finns och gör det enkelt, så att kunderna inte känner sig till besvär.
  • Utbilda personalen så att de kan svara på frågor och tipsa om produkter. Det känns tryggare att handla när det går att få tydliga svar.
  • Lyssna på kunder och återkoppla. Kunderna vill få ett vänligt bemötande när de kommer med önskemål och en förklaring om det inte går att genomföra.
Förbutiken
  • Se till att det finns glutenfria alternativ, som korvbröd och glasstrutar, om butiken har kioskförsäljning.
Bakavdelningen
  • Städa bort trasiga vetemjölspåsar och löst mjöldamm. Om det yr mjöldamm i bakavdelningen känns det otryggt och olustigt att handla de ingredienser som står i avdelningen.

Filmen Drömbutiken

Butiksronden Handla Glutenfritt
SCUF:s checklista med kriterier som gör en matbutik till en drömbutik för de som handlar glutenfritt. Kan fyllas i av barn och unga och lämnas in till personalen!

Butiksronden

medlemsundersökning
Drömbutiken är baserad på det barn och unga svarade i SCUF:s medlemsundersökning Handla Glutenfritt. Du kan läsa rapporten och läsa mer om våra medlemsundersökningar här på hemsidan.

Medlemsundersökningen