Under 2013 kommer SCUF delta i kampanjen ”Vad är det i maten? Klartext NU!” Det är Sveriges Konsumenter som först tog initiativ till denna kampanj och idag arbetar även Vi Konsumenter, Äkta vara Sverige, Svenska Djurskyddsföreningen, Konsumentgillenas samarbetsorgan, Astma- och Allergiförbundet samt vi på SCUF med kampanjen.
Vi arbetar med denna kampanj eftersom vi tycker det är viktigt att alla som konsumerar livsmedel har rätt att få tydlig och tillgänglig information när det gäller vad produkterna innehåller. Det gäller både när vi äter på restaurang och café men även när vi köper oförpackade varor i livsmedelsbutikerna.
På Sveriges Konsumenters hemsida finns det mer information om kampanjen och där går det att läsa att:
Vi äter på restaurang och av butikernas färdigmat i allt större utsträckning. Men informationen är knapphändig. Det informeras sällan om matens ursprung, ingredienser och innehåll, vilket gör det omöjligt att göra aktiva val som konsument. Livsmedelsverket har nu chansen att ändra på det.
Livsmedelsmärkningen i Sverige står inför förändringar i och med genomförandet av en ny EU-lagstiftning och konsumenternas krav på fullständig information om maten vi äter.
Idag är finns det sällan fullständig information om den mat som serveras på restaurang eller den färdigmat som livsmedelsbutikerna själva förbereder. Det tycker vi är helt orimligt. Information är nödvändigt för att kunna göra aktiva val som konsument – val som handlar om hälsa, miljö, djurskydd eller andra etiska ställningstaganden.
Vårt krav: Konsumenten ska få fullständig information om maten vi äter, vare sig den är förpackad eller inte.
Vi som arbetar med denna kampanj tycker det är viktigt att Livsmedelsverket tar dessa frågor på allvar och vi ville uppmärksamma dem på detta. Därför gick vi tillsammans och skrev ett öppet brev som lämnades till deras generaldirektör Inger Andersson. Här kan ni läsa det öppna brevet till Livsmedelsverket >>länk
Läs mer om kampanjen på Sveriges Konsumenters hemsida >>Länk
Följ kampanjen på Facebook >>Länk
Följ kampanjen på Twitter under haschtagg #klartextnu och #klartextmat