Varje år genomför SCUF en medlemsundersökning, där barn och unga får möjlighet att påverka. Fokusområdet i år var matbutiker (samt skolor men det resultatet presenteras i en separat rapport) och i rapporten har vi sammanställt lösningsförslag och önskemål. Svar samlades in oktober-november 2017.
Under våren har SCUF:s kommunikatör, Lisa pratat med glutenfria producenter och företag inom dagligvaruhandeln (matbutikskedjor). Det har både varit besök på deras kontor och telefonmöten. Vi har presenterat förslag, lyssnat på företagens tankar, diskuterat möjligheter att samarbeta samt fler sätt förbundet att vara med att påverka.
Besök
- Fria, som bland annat gör fryst bröd
- Finax, som gör glutenfritt mjöl och flera olika produkter
- Mathem, som har försäljning av matvaror och färdiga matkassar över internet
- Semper, som gör flera olika produkter och glutenfritt mjöl
- Axfood, koncern som äger Hemköp och Willys. Har även börjat med egna glutenfria varor under varumärket Garant
- Coop, kedja som säljer matvaror och som har ett eget sortiment av glutenfria varor.
- ICA, kedja som säljer matvaror och som har ett eget sortiment av glutenfria varor.